Kleien voor een gladder oppervlak

By  |  0 Comments

Van onze lezers hebben we begrepen dat er behoefte is aan lijstje met goede autoverzorgingsproducten. Aangezien het aanbod zo ruim is en ieder middel wel voor- en nadelen kent, nemen we de komende weken de proef op de som.

Dit keer testen we de Spray&Clay van Sonax.

Klei wat is het, hoe werkt en wanneer moet je het doen?

Klei gebruik je om hardnekkig vuil – zoals teervlekken, boomhars, aangekoekte insecten- van je auto te verwijderen. De spray is een smeermiddel, deze zorgt ervoor dat de klei soepel over de lak glijdt. Gebruik je geen smeermiddel dan is de kans op krassen groot. Terwijl de klei over het oppervlak glijdt neemt het het hardnekkige vuil op. Het is te gebruiken op lak, rubber, chroom, glas en kunststof.

De klei kun je meerdere malen gebruiken. Dit is afhankelijk van de hoeveel vuil het moet opnemen per poetsbeurt. Bewaar de klei in een luchtdicht bakje het liefst op een koele en droge plek.

Voor deze test halen we een stoffige Opel uit de schuur. Meteen beginnen met kleien is geen optie. De auto zal eerst grondig gewassen moeten worden.

1. We spuiten het ‘grove’ vuil eraf.

2. De insecten op de neus van de auto worden behandeld met een insectenverwijderaar. Erop spuiten en goed laten intrekken.

! Huishoudtip, heb je geen insectenreiniger bij de hand? Leen een oude panty van je vrouw of gebruik die van jezelf (we leven tenslotte in een moderne maatschappij), dompel deze onder in een sopje en wrijf hiermee over de insectenvlekken. Werkt uitstekend!

3. Dan komen we bij het echte wassen. Gebruik een goede spons. Het liefst met aan de ene zijde een zachte kant voor het insoppen van de carrosserie en de andere kant een iets ruwer oppervlak voor het verwijderen van de insecten. Deze ruwe zijde maakt geen krassen op de lak, maar helpt inderdaad om de dode vliegen van de neus af te krijgen.

! Vergeet niet dat hier het 2-emmer principe van pas komt. In de ene emmer een sopje en de andere schoon water.

4. Als de auto helemaal schoon is, gebruiken we een microvezeldoek om de lak droog te wrijven. Let op dat de doek niet op de stoep beland, want krassen zijn dan snel gemaakt.

Zo, nu zijn we aangekomen bij het klei-moment.

5. We gaan zachtjes met de hand over de lak, we voelen al snel dat de motorkap ruw aanvoelt. Tijd voor een grondige kleibeurt dus!

6. De spray spuiten we op het vuil en we gaan er met de klei overheen. Zorg ervoor dat er voldoende spray op zit.

Het is de eerste keer dat we klei gebruiken, dus het is even uitvogelen hoe je dit het beste kunt. Bij ons werkt het het best om de klei vlak op de lak te leggen en zo met de complete klei over het lak te gaan. De vlekken verdwijnen inderdaad, al is het niet meteen heel eenvoudig. We testen het ook op de ruiten. Hier zijn de vlekken binnen mum van tijd verdwenen.

Het is dus even wennen en uitproberen, maar heb je het onder de knie dan werkt het prima! Handig is dat de klei in een luchtdicht bakje geleverd word. Als je klaar bent, kun je het dus meteen weer goed opbergen voor de volgende keer.

    

8. Om het verhaal compleet te maken, zet je de auto na het kleien in de wax voor een extra beschermlaagje en een mooie glans.

Kortom, het spray&clay setje van Sonax doet precies dat wat het moet doen. Hardnekkige vlekken krasloos verwijderen. Het komt in een net, compleet pakketje. Een prima product dus!

Een setje kost 23,99 euro.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *